پرورش کودک دوزبانه با کارتون و انیمیشن

کارتون ها چگونه می توانند در آموزش زبان به کودکان مفید باشند؟

یکی از ابزارهایی که در پروش کودک دوزبانه، مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از کارتون می باشد. کارتون ها در آموزش زبان دوم بسیار مفید و کاربردی می باشند. کارتون ها معمولا به گونه ای ساخته می شوند که بتوانند کودکان را جذب کنند به همین دلیل سازندگان به همه جنبه های آنها توجه ویژه ای میکنند از جمله زبان. در ادامه با ما همراه باشید با نقد و بررسی این موضوع.
زبان مورد استفاده در کارتون ها برای کودکان به گونه ای ساده سازی می شوند که در برنامه های بزرگسالان وجود ندارد.در انیمیشن ها کلمات، جملات و عبارت ها با جلوه های ویژه بصری و کلامی مطرح  می شوند که باعث میشود سطح یادگیری افزایش پیدا کند. مثلا هنگامی که یکی از شخصیت ها درباره رد پا در برف سخن می گوید، یک تصویر متناظر از آن در کارتون ارائه می شود که کودک با دیدن این صحنه معنای آن جمله را می فهمد.


زبان مورد استفاده در کارتون ها برای کودکان به گونه ساده سازی می شوند که در برنامه های بزرگسالان وجود ندارد

 

انیمیشن ها چه ویژگی هایی دارند؟

انیمیشن ها در آموزش زبان دوم ویژگی های مثبت زیادی دارند که برخی از آنها عبارتند از:  

  • به طور موثر توجه بیننده را جذب می کنند
  • یک اتصال قوی تصویر و کلمه را به کودک نشان می دهند
  • محاوره ها دارای قواعده ساده و کاملی هستند
  • نرخ تکرار در محاوره ها بسیار بالاست
  • محاوره ها به نحوی صورت می گیرد که برای کودک قابل درک و فهم باشد.
  • در ساخت کارتون از تکنیک های بصری برای جذابیت بیشتر استفاده می شود مانند موسیقی پر جنب و جوش یا صداهای بلند که این امر باعث جلب توجه بیشتر کودکان و یادگیری آسانتر می شود .

تمام ویژگی های مذکور به یک نتیجه فوق العاده ختم می شود. اینکه وقتی کودکان کارتون هایی با ویژگی های مذکور را می بینند پردازش گفتار برایش آسان تر شده و در نتیجه یادگیری زبان دوم برای آنها به سهولت انجام می پذیرد.

 

وقتی کودک کارتون هایی با ویژگی های خوب را می بیند پردازش گفتار برایش آسان شده و در نتیجه یادگیری زبان دوم برای او راحت تر می شود.
 

 تفاوت کارتون های شبکه های تلوزیونی وکارتون های ضبط شده ویدویی 

تا اینجای بحث ممکن است بسیاری از والدین در استفاده از انیمیشن قانع شده باشند و بخواهند از این ابزار استفاده کنند .در نتیجه  شبکه های کارتونی تلوزیونی را روشن کرده و کودک را روزانه در معرض برنامه های آن شبکه قرار می دهند ولی بعد از مدتی به نتیجه ای که میخواهند نمیرسند. نکته اینجاست که این شبکه ها برای آموزش زبان دوم به صورت برنامه ریزی شده و دقیق مناسب نیستند بلکه کارکرد آنها در این مورد حفظ مهارت زبانی است.

تماشای کارتون ها از طریق ویدیوهای ضبط شده در دی وی دی یا فلش نرخ یادگیری بیشتری نسبت به تماشای کارتون ها در تلوزیون و شبکه های کارتونی دارد که در ادامه به برخی از ویژگی های آن اشاره می شود.
1-کارتون های ویدویی بر خلاف کارتون های شبکه های تلوزیونی وابسته به زمان نیستند و به همین دلیل قابل تکرار و پخش مجدد چند باره هستند و از آنجایی که یادگیری با مشاهده نیاز به مرور و تکرار دارد کارتون های ویدویی بهتر هستند. تکرار و پخش چندباره کارتون ها کودکان را  قادر می سازد آنها محتوای کارتون را با خود مطالعه کنند.
 

کارتون های ویدویی بر خلاف کارتون های شبکه های تلوزیونی وابسته به زمان نیستند و به همین دلیل قابل تکرار و پخش مجدد چند باره هستند


 
2- اینکه اغلب کودکان با شخصیت های کارتونی همزاد پنداری می کنند و محاورات آنها را تکرار می کنند به دلیل مطالعه محتوای کارتون ها می باشد که این امر یادگیری زبان را تسریع می کند.این درحالیست که کودک با مشاهده کارتون از طریق تلویزیون و شبکه ها زمان پردازش کمی به دلیل عدم تکرار آنها پیدا می کند.
3-در این راستا اغلب مشاهده می شود که کودک بعد از مشاهده چندین باره یک قسمت از کارتون به بعضی از سکانس های آن علاقه زیادی پیدا می کند و بارها و بارها که آن قسمت شروع به پخش می شود برنامه را جلو برده و سکانس مورد علاقه خود را تماشا می کند. این امر باعث می شود که کودک یک ارتباط قلبی با آن سکانس برقرار کرده و با شخصیت و محتوای آن سکانس همزاد پنداری کند. این  یک اتصال و ارتباط قلبی برای کودک محسوب می شود شده که در نتیجه باعث می شود محتوا و محاورات آن سکانس برای او نهادینه می شود.

 

با تکرار یک کارتون کودک یک ارتباط قلبی و عاطفی با بعضی از سکانس های آن برقرار می کند و با شخصیت و محتوای آن سکانس همزادپنداری میکند که این امر باعث می شود محتوا و محاورات زبانی آن سکانس برای او نهادینه شود.

 

4-در کارتون های ضبط شده والدین می توانند بر اساس نیازها و منافع، آنها را کنترل کنند ( بردن به عقب و جلو).به عبارت دیگر والدین می توانند با کنترل بر کارتون های ویدویی یک چهارچوب یادگیری برای کودک ایجاد کرده و در نتیجه استفاده از کارتون ها را کارامدتر کند.

5-زمانی که کودک به صورت مکرر کارتون های روایی و داستانی را مشاهده می کند درست است که معنی کلمات و جمله ها را متوجه نمیشود اما همانند زبان مادری با دیدن آنها یاد میگیرد که کلمات، محاورات و جمله هایی که در کارتون مورد استفاده قرار می گیرد را  چه زمانی، چگونه و با چه هدفی به کار ببرد.
 


والدین می توانند با کنترل بر کارتون های ویدویی یک چهارچوب یادگیری برای کودک ایجاد کرده و در نتیجه استفاده از کارتون ها را کارامدتر کند

 

نتیجه:

کارتون ها از نظر شاکله های گفتاری بسیار شبیه به یک سخنرانی برجسته و خوب می باشند. یک سخنران خوب در سخنرانی اش آهسته و شمرده صحبت می کند زیرا باعث می شود مخاطب زمان بیشتری برای پردازش صحبت های او دراختیار داشته باشد و در نتیجه پیام سخنران را بهتر درک نماید. کارتون ها نیز دارای همین ویژگی هستند و باعث می شوند جملات و پیام ها برای یادگیرنده مفید و قابل درک باشند.در نتیجه کارتون ها یک ابزار مهم برای یادگیری زبان دوم محسوب می شوند.
 

برای ورود به دنیای کارتون های زبان انگلیسی و دانلود آنها اینجا را کلیک کنید

 


چاپ  

مقالات مرتبط