آیا ممکن است بعد از دوزبانه شدن فرزندمون از طریق در معرص بودن کارتون ها و ورکشاپ های دوزبانگی، پس از مدتی او این زبان را فراموش کند؟ ResolvedLocked

0

ثابت شده که در افراد دو زبانه، یک زبان در حالت پسیو و یک زبان در حالت اکتیو هست و همیشه یک فرد دوزبانه یک زبانش فعال تر از زبان دیگر هست.
پس این حرف هایی که میگن فلانی به دو زبان فلان و فلان تسلط کامل داره شاید درست باشه ولی این تسلط کامل به معنی تسلط مساوی نیست. بنابراین حتی اگه از زبان مادریمون که زبان اول باشه یه مدت استفاده نکنیم و از زبان دومی که توی سن زیر ۸ سالگی یاد گرفتیم استفاده کنیم اون زبان یواش یواش به ظاهر یه مقدار از یادمون میره... برای افراد دو زبانه به این شکل هست که مثلاً یک خانواده ایرانی با بچه چهار پنج سالش که مثل بلبل فارسی حرف میزنه مهاجرت می‌کنند به یک کشور انگلیسی زبان بعد از یه مدتی بچه لهجه انگلیسی میگیره فارسی حرف زدنش خیلی از کلمات فارسی که یادش بود یادش نمیاد و انگلیسیش رو میگه. آیا این کودک فراموش کرده؟ نه فراموش نکرده، بلکه در لایه های زیرین ذهنش نشسته و در واقع الان زبان انگلیسی در حالت اکتیو و زبان فارسیش در حالت پسیو قرار گرفته .
اگر در سن زیر ٨ سال و به روش فراگیری غیر مستقیم و جذب طبیعی از محیط یاد گرفته باشیم این زبان را فراموش نخواهیم کرد و در صورتی هم که پسیو بشه و نسبت به یه زبان دیگه ضعیف بشه اون زبان دیگه بیاد سایه بندازه روش بعد از مدتی که دوباره برگردیم به جامعه زبانی این زبان به همان قدرت بر می گرده، و یه بچه ای که دوزبانه انگلیسی شد نمیشه بگی خب حالا یه چیزی به انگلیسی بگو حالا به من بگو چی به انگلیسی چی میشه این فلان انگلیسی به فارسی چی میشه بیا با هم انگلیسی صحبت کنیم اینها دوست دارن با کسی انگلیسی صحبت کنند که واقعاً این زبان رو بلد باشه.

برای اینکه ارتباط فرزندمان قطع نشه و زبان دومی که از طریق جذب طبیعی از محیط از این کارتونها یاد گرفته ضعیف نشه، چکار باید بکنیم؟
در گذشته کار دشواری بود ولی الان دشوار نیست!
بخاطر وجود اینترنت و ماهواره، متون ، صوت و تصویری ک وجود داره و ما میتونیم بعد ابنکه کودکمون از طریق این مجموعه ها دو زبانه شد و خواندن و نوشتن آموخت، کار کنیم.
حداقل ۳سال بگذره که کودک در معرض کارتونهاست ما اموزش خواندن را شروع میکنیم و بعد نوشتن. اون وقت کودک ارتباطش با زبان قطع نمیشه کتاب قصه میخرید و کودک با علاقه مطالعه خواهد کرد لازم نیست اجبار کنید چون اون جزعی از فرهنگشه و زبانشه و میخونه... حتی زمانی که کلاس اول میره میتونید مطالبی ک شبیه علوم اول دبستان هست به زبان انگلیسی بهش بدید مطالعه میکنه.
در این جهان ارتباطات فعلی، مطمئناً ارتباط قطع نمیشه و کسی که زیر ۸سال یاد گرفته هیچوقت فراموشی ندارد.

Posted 3 years ago
#5173 views

Please login to post an answer